Eventfotografie

Eventfotografie is een echte tool. Niet enkel voor marketing, maar het bewijst ook zijn nut voor sales support, human resources, ... Mensen hechten enorm veel waarde aan een foto, die door de emotionele waarde een echt hebbeding kan zijn. De laatste jaren ontwikkelde eventfotografie zich enorm sterk en het animatiegehalte is belangrijk op het evenement.

Functies

De tijd dat fotografen slechts anoniem enkele sfeerbeelden van een evenement maakten, is voorbij. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden van eventfotografie heel wat uitgebreider en bedrijven beseffen steeds meer de kracht van een foto (een beeld zegt meer dan ...). Eventfotografie richt zich tot verschillende doelgroepen. Ten eerste de klanten, dan het personeel en ten derde het grote publiek. Het benutten van de foto's kan op verschillende manieren:

image

Marketingtool

Een foto is emotioneel geladen en mensen willen de foto mee naar huis nemen als aandenken. Wie krijgt er nu niet graag een foto die een professionele fotograaf genomen heeft? Het is ook een origineler cadeau dan het zoveelste gadget. Een T-shirt met je logo komt misschien nooit uit de kast, een foto met je logo in een origineel kader wordt misschien dagelijks bekeken. Een foto die de naam "origineel" waardig is, wordt zelfs actief aan collega's, vrienden en klanten getoond.
Steekproeven geven zelfs een exposure van 35 actieve contacten aan wie de foto getoond wordt als er kinderen op staan.

Op allerhande manieren kan je je bedrijf in de kijker zetten. Op alle foto's kan tekst of een logo komen, je kan de foto's ook op het web plaatsen en zo mensen naar je website lokken. Als ze dan hun foto als e-card naar familie en vrienden versturen, komt je bedrijf nogmaals in beeld. Je kan de foto ook aan een wedstrijd koppelen, vb. op de achterkant van de gedrukte foto een krabbiljetje waarmee ze iets kunnen winnen en ga zo maar door. Fotomarketing kan een evenement leuker maken voor de bezoeker en effectiever voor de adverteerder.

image

Sales support

Als de bezoekers de foto niet mee naar huis krijgen op het evenement zelf, hebben verkopers een reden om de klant opnieuw te contacteren. In plaats van tien minuten te blijven om de foto af te geven, blijven ze een uur om ook over zaken te praten. Het is een deur die openstaatn en een gelegenheid biedt om de klant of contactpersoon te bezoeken. Je kan de foto natuurlijk ook opsturen als bedanking, samen met de nieuwe catalogus of folder. Of waarom niet iedere klant een gepersonaliseerde folder bezorgen met zijn foto op de voorpagina?

image image

Human Resources

Ook op evenementen voor het personeel is eventfotografie een goede tool. Het personeelsfeest, het kerstfeest, de verjaardag van de directeur... het evenement zal des te langer in het geheugen blijven hangen met een foto als herinnering. Je kan je werknemers zo het gevoel geven dat ze belangrijk zijn voor het bedrijf. Hoe vaak worden familiefoto's nog door een professionele fotograaf genomen? Je personeel zal pronken bij vrienden met de exclusieve foto.

image image

Pers

PersvoorbeeldNa een evenement vraagt de pers vaak goed fotomateriaal van het evenement, liefst digitaal. In dit geval zijn algemene sfeerbeelden wel gewenst, dus vergeet dergelijke beelden niet in de briefing op te nemen. Het komt weinig professioneel over als je met amateurbeelden naar de media stapt. Je zal gegarandeerd beter scoren met professioneel digitaal materiaal onder hoge resolutie, wat je relatie met de pers enkel kan verbeteren.

Klanten en referentieprojecten

  • Apple
  • Brouwerij Huyghe
  • Febelma
  • Flair
  • Roularta
  • Veritas
  • Vlaamse Media Maatschappij
 

Voorbeeld

Binnen de 90 minuten foto's maken van alle genodigden bij het binnenkomen (individueel en koppels):

- Fotograaf maakt per 15 minuten foto's vooraleer de operator de memorycard krijgt
- Operator van dienst komt de memorycard ophalen en leest alle foto's in op pc, dit alles achter de schermen
- Na kwaliteitscontrole worden de foto's ingelezen in de eventsoftware
- Ogenblikkelijk worden de foto's gedropt in de voorziene lay-out (bedrijfslogo)
- De eerste foto's rollen uit de printer na 30 minuten
- Na 90 minuten gaan de genodigden aan tafel
- Na 120 minuten zijn alle foto's afgedrukt en afgeleverd aan de Sales Manager
- Vertegenwoordigers van het bedrijf delen de foto's persoonlijk uit tijdens het dessert (3 uur na het binnenkomen van de genodigden)

Type afdruk: 20 x 30 cm
Aantal: 150-tal
Aantal medewerkers: 2

Prijs

De prijs hangt af van een heleboel factoren. Het aantal foto's, in welke tijdspanne, hoeveel foto's per uur, hoeveel aanwezigen, in een studio, met een beroemdheid, ... Ook bij het afdrukken van de foto's spelen heel wat factoren mee. Hoe moeten ze meegegeven worden? In een houdertje, wat moet erop staan, met logo, ...